Jednatelská zpráva 2018
Jednatelská zpráva Klubu
za starou Prahu pro rok 2018
Vážené účastnice, vážení účastníci řádné členské schůze,
dovolte
mi jednatelskou zprávu zahájit otázkou: má ochrana památek v metropoli začátku
21. století smysl? A v čem tento smysl – v kontextu globalizované informační
společnosti – spočívá? Troufám si odhadnout, že většina, možná dokonce drtivá
většina z vás o smyslu ochrany památek nepochybuje. Nicméně vývoj posledních
let nejen v Praze ukazuje, že i z milovníků a ochránců památek se stala
sociální bublina, jejíž hodnoty většina ostatních zcela nesdílí, respektive
sdílí s pochybnostmi. Otázka po smyslu ochrany památek v současném městě proto
zní velmi naléhavě. Dokonce natolik, že do velké míry definuje výzvy, na které
by se Klub měl zaměřit. Naším prvořadým úkolem, myšleno nás jako Klubu Za
starou Prahu i obecně památkářské veřejnosti, totiž dnes není pouze upozorňovat
na jednotlivé přešlapy a systémová selhání v případě jednotlivých památek. Tou
hlavní výzvou je promyslet, obhájit a přesvědčivě vysvětlit důležitost
památkové péče nejen pro uchování naší společné historické paměti, ale také pro
smysluplný a k životu člověka vstřícný rozvoj měst a krajiny. V této výzvě je
velká práce, ale i potenciál.
Ukazuje
to jeden z nadějnějších případů loňského roku. V poslední jednatelské zprávě
jsme úzkou provázanost ochrany památek a přátelsky nastaveného fungování a
rozvoje města demonstrovali na kauze Libeňského mostu. Tehdejší politickou
reprezentací města prosazovaná demolice by pro Prahu znamenala zásadní kulturní
ztrátu, zároveň ale úzce souvisela s širšími, podobně zásadními tématy –
zejména nečitelnou dopravní a investiční politikou města a také jeho
neschopností řádně spravovat a udržovat společný majetek: připomeňme, že na
špatný stav mostu experti upozorňují nejméně 15 let. I díky těmto souvislostem
se za dílo Pavla Janáka a Františka Mencla postavilo široké spektrum občanské
společnosti, které z osudu mostu učinilo politické téma. Díky tomu v kauze
nastal další zvrat, tentokrát k lepšímu – nové, po volbách sestavené vedení
města se za památku postavilo a oznámilo zahájení prací na její rekonstrukci.
Těžko říci, jestli nás nečekají další zvraty, které v případě Libeňského mostu
nastaly již několikrát. Ale už jen uznání památkových hodnot mostu a ochota
vydat se pracnější cestou rekonstrukce znamená oproti dosavadnímu přístupu
radikální změnu k lepšímu.
Zda
se tato změna týká jen jednoho konkrétního případu, nebo je změnou koncepční,
brzy ukáže osud dalších chátrajících mostů, kterým hrozí zánik, ačkoliv mají na
rozdíl od libeňské stavby status kulturní památky. Velmi naléhavě se to týká
železničního mostu na Smíchově, příhradové ocelové konstrukce ze samého počátku
20. století, která je unikátní památkou svého druhu a mimo jiné také již nedílnou
součástí vyšehradského panoramatu. Několik nezávislých posudků došlo k závěru,
že most je kvůli zanedbané údržbě v havarijním stavu a navíc z dlouhodobého
hlediska nebude vyhovovat kapacitě vnitroměstské železniční dopravy. Vlastník,
státní podnik Správa železniční dopravní cesty, proto začal tlačit na zrušení
památkové ochrany a demolici mostu. Nicméně nyní je na stole několik variant od
transferu stavby po jejím částečném nahrazení kopií. Lze jen doufat, že se v
rámci jednání, do kterých zasahuje celá řada aktérů, podaří prosadit takové
řešení, které vyhoví potřebám veřejné dopravy a které zároveň bude respektovat
nárok na zachování nenahraditelných památkových hodnot.
Jen
o trochu méně akutní je situace Hlávkova mostu, dalšího významného díla Pavla Janáka
a Františka Mencla, které už dlouho vyžaduje zásadnější opravy. Místo zahájení
rekonstrukce však Technická správa komunikací usiluje stejně jako SŽDC o
zrušení památkové ochrany a demolici stavby. Situaci navíc nedávno vyhrotil
hrozící kolaps novodobých částí mostu v partii na Vltavské a významně s ní
souvisí také plány na úpravy předpolí mostu v návaznosti na dlouho
připravovanou výstavbu nové čtvrti v Bubnech. Lze jen doufat, že se město
poučilo s dosavadních kauz a k opravě této kulturní památky přistoupí
zodpovědně a bez pokušení zvolit zdánlivě jednodušší a levnější cestu demolice
a novostavby.
Všechny
tři „mostní“ kauzy mají společné to, že o neutěšeném stavu památek se ví dlouho
a že památková veřejnost k jejich opravě vyzývá už léta. Ukazují také na
zásadní systémový problém – demolice památek tu nejsilněji prosazují instituce
vlastněné nebo kontrolované státem a městem. Přestože jsou tedy spravované
veřejně a mají hájit veřejný zájm, nejsou schopny reflektovat, že s předmětem
jejich činnosti souvisí širší souvislosti a větší spektrum hodnot, než jsou ty
ryze technologické a ekonomické. Podobný přístup známe například ve vztahu
Českých drah ke svým nádražím a podobných kauz – hrozbou pro naše kulturní
dědictví jsou až překvapivě často nikoliv soukromí investoři, nýbrž podniky a
instituce vzniklé proto, aby společně sdílené hodnoty chránily a rozvíjely. Na
těchto případech je dále možné ilustrovat jeden z principů, který z ochrany
památek tvoří důležitý nástroj pro zdravý rozvoj města – památková péče totiž
často přichází s kritikou záměrů, které se odstupem ukážou jako problematické z
celoměstského hlediska. Mezi aktuální taková témata patří zástavba pražského
panoramatu, související s živelnou a nepromyšlenou developerskou činností na
Pankráci či Žižkově, nebo zdánlivě záslužná revitalizace Václavského náměstí,
která byla dlouho úzce propojená s devastační výstavbou dalšího komerčního
monocentra uprostřed historického centra – rozpornost zdejších záměrů mimo jiné
ilustruje kauza hřmotných ramp pro podzemní garáže, které měly být vybudovány
uprostřed plánované pěší zóny.
Patrně
vůbec nejdůležitější aktuální kauzou celoměstského významu, je nicméně plán na
zástavbu pozemků mezi Masarykovým nádražím a Florencí. Návrh před třemi lety
představila společnost Penta, která je zodpovědná za blízkou novostavbu
Florentina. Na této stavbě jak developer, tak architekt Jakub Cigler ukázali,
že postrádají sebemenší cit pro strukturu a měřítko historického města –
Florentinum se stalo jednou z nejkřiklavějších urbanistických a
architektonických chyb v Praze 21. století a mimo jiné také mementem selhání
aktérů posuzovacího a schvalovacího procesu. Záměr další zástavby připravuje
stejný investorsko-projektanstký tandem – byť zaštítěný jménem světoznámé
architektky Zahy Hadid – a hrozil proto mít stejné výsledky, z hlediska dalšího
rozvoje města zcela fatální. Zhmotnění stávající vize by totiž na desetiletí
zablokovalo snahy o proměny magistrály v městský bulvár: komplex se k
magistrále obrací jako k dálnici na periferii a tím nadlouho fixuje její
stávající neutěšenou a pro město škodlivou podobu. Zatímco první fáze projektu
v ulici na Florenci už nemá daleko ke schválení, partie kolem magistrály teprve
bude předmětem jednání. Po posledních volbách přitom Penta ztratila
bezvýhradnou podporu primátorky Krnáčové a proto existuje šance, že si zde
město prosadí promyšlenější a městotvorné řešení, které z dlouhodobého
hlediska může být daleko prospěšnější i pro samotného investora.
V
tomto případě jde o hojně medializovaný a sledovaný případ, který odborníci i
zodpovědné úřady pečlivě sledují. V Praze ale dlouhodobě dochází k zásahům,
které mají na budoucí charakter města rovněž zásadní dopad, avšak srovnatelné
pozornosti se jim nedostává – především proto, že se projevují v podobě
zdánlivě nesouvisejících případů. Asi nejvýznamnějším fenoménem tohoto typu, na
který Klub upozorňuje již několik let, je postupující proměna pražských
vilových čtvrtí. Ve většině pražských vilových lokalit, včetně těch památkově
chráněných, rostou případy spekulativního chátrání a demolic historických domů
a jejich nahrazování většími, měřítkově i architektonicky nesourodými objekty.
Významnému fenoménu pražských vil, který je spojen nejen s kvalitní
architekturou, ale také s urbanisticky stabilním prostředím mimořádně vstřícným
k životu, hrozí plošná proměna charakteru směrem k intenzivnějšímu komerčnímu
využívání na úkor kulturních hodnot i celkové kvality života. Velmi podobný je
osud pražských zámků a usedlostí, a především jejich zahrad, které jsou – tak
jako v případě zámku ve Veleslavíně – investory vnímány jako volné parcely. A
srovnatelně velkým problémem je mizení nechráněných pozůstatků historických
čtvrtí mimo jádro Prahy – pomyslný seznam historicky cenných staveb objekty,
které byly za poslední léta zbořeny na Smíchově, v Košířích, Hlubočepech, na
Břevnově nebo ve Vršovicích čítá desítky položek. Ve výčtu plošných ztrát pak
pochopitelně nemůže chybět poválečná architektura – sérii necitlivých
rekonstrukcí a demolic v těchto dnech završuje bourání Transgasu, ke kterému se
investor odhodlal i přes protesty odborníků, kulturní veřejnosti a v poslední
fázi i navzdory naléhání zástupců města. Pokračuje tak systémové přehlížení
významné součásti našeho architektonického dědictví, které je o to více
frustrující, že i přes léta trvající debatu se nedaří vyvracet zažité omyly a
předsudky – například Transgasu se stále dává nepravdivá nálepka „normalizační
architektury“, a to nejen ze strany laické veřejnosti, ale i od některých
odborníků. Světlejším momentem v této oblasti tak bylo pouze prohlášení
obchodního domu Kotva za kulturní památku – které však přišlo víc než 10 let po
podání prvního návrhu.
Osudy
vil, usedlostí i poválečné architektury ukazují, že se v Praze stále nedaří
prosadit uvažování o památkových hodnotách v širších souvislostech a vzbudit
vědomí zodpovědnosti za podstatné vrstvy našeho architektonického dědictví. Že
je však otázka památkové péče součástí skutečně zásadního hodnotového sporu
ukazují především události celostátní. V loňské jednatelské zprávě jsme
upozornili na novelu stavebního zákona, která omezila vstup veřejnosti do
územního a stavebního řízení. Nedlouho poté primátorka Krnáčová začala
prosazovat návrh na změnu památkového zákona, která by de facto zrušila roli
Národního památkového ústavu a veškeré rozhodování o památkách svěřila do rukou
obecním úřadům a magistrátům. Tyto snahy na začátku letošního roku vyvrcholily
v podobě návrhu nového stavebního zákona, který počítá se zřízením stavebního
superúřadu a mimo jiné zásadně oslabuje nejen pravomoci památkové péče nebo
ochrany přírody, ale veřejnou kontrolu povolovacího stavebního procesu jako
takovou.
Návrh
stavebního zákona nese typický rukopis současné vládnoucí garnitury – vezme se
reálný problém – neúnosně dlouhé stavební řízení –, a aniž by se vyhodnotily
jeho skutečné příčiny, aplikuje se na něj spíše emočně než argumentačně
zdůvodněné radikální řešení. Praha podobný princip zažila s návrhem takzvané
vládní čtvrti v Letňanech, plánu, který bez rozvahy nad možnými urbanistickými
a památkovými souvislostmi počítá s přesunem neurčeného počtu vládních úředníků
z centra na periferii Prahy. Pro návrh stavebního zákona přitom stejně jako pro
vládní čtvrť platí, že jde o záměr spojený s osobními ambicemi premiéra, který
na něj tlačí bez ochoty vést věcnou diskusi – na připomínky k věcnému záměru
normy, která má zcela změnit proces výstavby v Česku, tak bylo pouhých patnáct
dní. Zákon vznikal natolik netransparentně a je natolik špatně napsaný, že se v
odporu vůči němu sjednotili aktéři, mezi kterými jinak panují hluboké spory. V
tom je možné spatřit naději, avšak jen pro tuto chvíli. Z dlouhodobého hlediska
problém trvá – návrh zákona totiž znamená mimo jiné otevřené zpochybnění
(nejen) principů památkové péče, jejího společenského přínosu a smyslu. Obhájit
svou roli vůči tomuto tlaku přitom ochrana památek nemůže sama, jde totiž o
součást širšího ideového střetu, ve kterém na jedné straně stojí zastánci
hodnot postavených na kultuře a budování celospolečenského dialogu a na straně
druhé silově prosazovaný ekonomický pragmatismus. Právě z jeho strany zaznívá –
nepřímo, ale o to naléhavěji – otázka zmíněná v úvodu, tedy pochybnost o smyslu
památkové ochrany. Návrh stavebního zákona i argumenty, kterými je obhajován,
totiž vycházejí z principu, že je třeba v prvé řadě rychle stavět a cokoliv
tento cíl komplikuje, ať je to ochrana památek a přírody, nebo nároky sousedů a
dalších uživatelů veřejného prostoru, je a priori škodlivé.
V
návrhu stavebního zákona tak přinesly události minulého roku jeden historický
paradox. Zatímco dosud generovalo protipamátková rozhodnutí a opatření hlavní
město a na úroveň celostátní se dalo do jisté míry spolehnout jako na pojistku
vůči největším excesům, nyní je tomu naopak. V loňském roce totiž proběhly již
zmíněné volby, které změnily mocenské uspořádání v Praze. Po radnicích, které
památkovou péči a udržitelný rozvoj Prahy buď ignorovaly, nebo vnímaly – tak
jako bývalá primátorka – vyloženě nepřátelsky, nastoupila na Praze 1 a na
magistrátu garnitura, která po dlouhých letech dává najevo zájem o tato témata
a ochotu hledat řešení v dialogu, do kterého bude aktivně zapojená i památková
péče. Od komplikovaného režimu koaličního vládnutí a těžkopádného fungování
magistrátu nelze čekat v krátké době zázraky, už zvolená rétorika a dosavadní
gesta některých představitelů města ale signalizují naději na změnu přístupu.
Prahu čeká celá řada zásadních rozhodnutí, mimo jiné například o výsledné
podobě Metropolitního plánu, a byla by tragická škoda, kdyby se tato naděje
ukázala jako lichá. Lze každopádně říci, že všechny kroky radnice a magistrátu,
které povedou k větší přehlednosti, koncepčnosti a otevřenosti při ochraně
památek i rozvoji města bude Klub podporovat – stejně jako by takové kroky
podporoval u předchozích vedení Prahy, kdyby se jich ovšem alespoň v náznaku
dopouštěla.
Politické
změny mají tentokrát i důsledky velmi úzce se dotýkající Klubu. V minulé
jednatelské zprávě jsme informovali o záměru Prahy 1 nákladně rekonstruovat
Juditinu věž, který provázely nejasnosti a také opakovaná neochota komunikovat
a šíření nepravd ze strany městské části, respektive bývalého starosty Oldřicha
Lomeckého. Jsme proto rádi, že nové vedení Prahy 1 zaujalo vůči Klubu
vstřícnější postoj a zahájilo věcná, standardní jednání, která – jak pevně
doufáme – povedou k řešení prospěšnému pro budoucnost národní kulturní památky
i budoucí činnost Klubu Za starou Prahu v jeho tradičním sídle.
Že
vzájemná symbióza Klubu a Juditiny věže je prospěšná nejen pro náš spolek, ale
i pro širší veřejnost, ostatně potvrzujé kulturní a přednáškové akce, které zde
probíhaly také v loňském roce: ať už šlo o tradiční Pondělky ve věži a Hovory o
Praze, koncerty, křty publikací, debaty nebo také samozřejmě činnost unikátního
oborového knihkupectví. Hlavní zásluhu na organizaci těchto aktivit mají stejně
jako v posledních letech členky Klubu Helga Turková, Eliška Varyšová Podholová
a knihkupec pan Jaroslav Navrátil. Informace o všech těchto událostech mohli
členové sledovat na webových stránkách Klubu a také na Klubovní vývěsce na
Malostranském náměstí, o kterou se již 15 let obětavě stará paní Jana Kelblová.
Klub
také usiluje o to, aby věž mohl otevřít badatelům a dalším zájemcům o historii
Prahy i nad rámec těchto akcí – v současné době proto mimo jiné probíhá
inventarizace knižního a sbírkového fondu, která by měla připravit klubovní
sbírky na využití v rámci případné badatelny či jinak pojatého studijního
místa.
V
minulém roce pokračovalo také vydávání Věstníků Klubu, tentokrát se speciálním
číslem věnovaným Juditině věži. Významnou událostí každého klubovního roku je
také vyhlášení Ceny za novou stavbu v historickém prostředí: za rok 2018 ji
obdrželi Lukáš a Eva Blažkovi z architektonického Studia Ječmen za novostavbu
vlastního ateliéru v Olomouci-Chválkovicích.
Rok
2018 přinesl památkové péči nové výzvy, ale i nové naděje. V dobách náhlých
změn, kdy krize střídají naděje a naopak, přitom Klub soustavně zůstává
stabilní, konzistentní silou, která může čerpat ze zkušenosti více než století
nepřerušené činnosti. To stojí víc práce a úsilí, než se na první pohled zdá a
než je možné vtěsnat do jedné jednatelské zprávy – úsilí, které zdaleka není
jen na bedrech Domácí rady. Děkuji tedy za uplynulý rok vám všem, kteří Klub Za
starou Prahu tvoříte, i všem, kteří snahy Klubu podporují, a přeji našemu
spolku vše dobré do dalšího roku jeho činnosti.
V Praze, dne 23. 3. 2019
Mgr. Jakub Bachtík
Jednatel Klubu za starou Prahu