Jednatelská zpráva 2019
Jednatelská zpráva Klubu za starou
Prahu pro rok 2019
Vážené
účastnice, vážení účastníci řádné členské schůze Klubu Za starou Prahu,
následující
jednatelská zpráva netypicky pokrývá nikoliv rok, ale hned rok a půl klubovní
činnosti. Letošek totiž začal epidemií viru COVID-19, která přinesla
v globálním měřítku nečekaně náročné a nečekaně dlouhé výzvy, mezi které
patřilo také několikaměsíční ochromení spolkového života. Stávající Domácí rada
tedy měla mandát neplánovaně prodloužený o půl roku. Těch několik měsíců navíc
ale v práci Domácí rady nebyl čas volný a marný. I když se chod země na
několik měsíců v mnoha oblastech v podstatě zastavil, výstavba
v Praze včetně plánování a schvalování velkých projektů do velké míry
pokračovala. Co se tedy v uplynulém období odehrálo?
V loňské
jednatelské zprávě jsme konstatovali, že současná éra před památkovou péči
nejen v Praze klade nové výzvy. Nečelíme už jen jednotlivým kauzám a
pokusům oslabit nástroje ochrany památek, ale soustavnému a systémovému
zpochybňování principů památkové péče jako takové. Částečně to lze spojit
s celkovým hodnotovým posunem pod vlajkou stávající politické garnitury,
která duchovní hodnoty nepokrytě podřizuje cynickému pragmatismu úzce
ekonomických, nebo vyloženě oligarchických zájmů. Zároveň však také nám,
představitelům památkové péče, stále chybí klíč, jak ve stávající společenské
situaci a tváří tvář výzvám, kterým čelí současná moderní velkoměsta, obhájit
roli a smysl ochrany památek. V minulém roce proběhlo několik událostí, které
dokládají palčivost této situace, ale mnohdy také její složitost a
nejednoznačnost.
Už vloni
jsme konstatovali, že největší hrozba pro ochranu památek v Praze
tentokrát nemá kořeny v poměrech hlavního města, ale připravuje se na
úrovni vlády. Jde o takzvanou rekodifikaci stavebního práva neboli
přípravu nového stavebního zákona. Jde
o vlajkovou loď reformních snah současné vlády, která je však od začátku
připravována podivně – nepředcházela jí žádná reflexe problému nad rámec dokola
opakovaného tvrzení, že se v Česku staví příliš pomalu. Věcný záměr zákona
pak pro ministerstvo pro místní rozvoj připravila Hospodářská komora, tedy
zástupce velkých podnikatelů v developerském a stavebním průmyslu. Všichni
ostatní aktéři – ochránci přírody i památek, stavaři a architekti, státní i
místní úřady a veřejnost – se k návrhu mohli vyjádřit jen
v připomínkovém řízení, které bylo nesmírně krátké, přičemž kritiku ze
všech stran zatím autoři zákona neberou v potaz. Připomínky jsou přitom
zásadní: principy jako takzvaná fikce souhlasu, omezení role závazných
stanovisek, nebo znejasnění role územních regulací hrozí tím, že z procesu
povolování staveb se zcela vyřadí věcná a odborná hlediska včetně památkového.
Pro stávající garnituru je typické, že reformu chápe především jako zdroj
sebeprezentace bez ohledu na reálné dopady a chce ji prosadit hlavně rychle –
v tuto chvíli tak vůbec není jasné, jestli stát bude schopen navržené
změny vůbec organizačně zvládnout. Čekají nás tedy buď změny k horšímu,
nebo úplný chaos, který poměry v českém stavebnictví zcela rozvrátí.
Jedinou nadějí zatím zůstává odpor, který norma vzbudila v téměř celém
spektru dotčené odborné veřejnosti od architektů, přes ochránce přírody a
památek až po zástupce obcí. Jistou úlevu zde paradoxně poskytla i letošní
nouzová situace, díky které tlak na rychlé přijetí zákona a s tím
související sbírání předvolebních bodů oslabil. Práce na normě ale
v zákulisí stále pokračují.
Na případu
stavebního zákona se ukazuje rozporuplná povaha současného vztahu k památkové
péči. Na jednu stranu se opakovaně potvrzuje, že je úzce provázána s celou
řadou dalších veřejných zájmů. V řadě konkrétních případů tak ochrana
památek může získat cenné spojence z dalších oblastí odborné i široké
veřejnosti. Na druhou stranu je ale patrné, že důraz na ochranu kulturního
dědictví sám o sobě již dnes málokoho osloví a v praxi téměř nic nezmůže.
Zapomněli jsme, že památková péče je civilizační výdobytek, který moderní
společnost musela desítky let pracně vybojovávat, a začínáme ji považovat za
překonaný relikt předpotopně naivních starých časů. Nutno přitom dodat, že to
není pouze problém tlaku zvenčí: ani zástupci oboru situaci často nepomáhají a
sdílené předsudky vůči památkám a památkářům a jejich nesrozumitelnosti a
nevypočitatelnosti mnohdy bezděčně živí.
Rozpolcenost
ve vztahu k vlastnímu kulturnímu dědictví byla v uplynulém čase
patrná i na úrovni Prahy. Minulá sezóna přinesla několik významných kauz a na
každou zástupci města a odpovědných orgánů reagovali odlišným způsobem – sledovat
bylo možné reakce od zcela příkladných, po těžko pochopitelné.
Nejpozitivnějším
příkladem je z tohoto hlediska jinak velmi smutná kauza
železničního mostu pod Vyšehradem. Tuto
mimořádnou technickou a kulturní památku oficiálně chráněnou státem se Správa
železnic po desetiletích zanedbávané údržby rozhodla zbořit a nahradit volnou
kopií nebo nově navrženým mostem. Je pozoruhodné, že se tento záměr nesetkal
s jednoznačným odporem oficiálních míst, přestože demolice kulturní
památky je ze zákona vyloučená – místo toho se zcela vážně začaly zvažovat
různé varianty náhrady mostu. Pouze díky osobní iniciativě náměstka pro dopravu
Adama Scheinherra se podařilo potvrdit, že most je opravitelný, a navrhnout
takovou variantu, která umožní plnohodnotné zachování památky i funkční
rozšíření zdejšího vlakového provozu. Klub předložený návrh jednoznačně
podpořil a přístupu náměstka Scheinherra si jednoznačně cení. Zároveň považuje
za zarážející, že toto východisko zatím nenašlo jednoznačnou podporu nejen u
konzistentně cynického správce mostu, ale ani u představitelů města a dalších
dotčených orgánů včetně památkových.
Tato kauza
upozorňuje na dva problémy obecnějšího rázu. Prvním je pokračující eroze
pravidel památkové ochrany. V Praze se už dávno stalo normou, že se
nerespektují zásady plošné ochrany vymezené pravidly rezervace a zón.
V posledních letech nicméně začíná slábnout i ten nejkonkrétnější a
nejzávaznější nástroj památkové péče – zákonem přesně definovaný status
kulturní památky. Železniční most je už několikátou kauzou v poslední
době, u které se oficiálně vyhlášená památková ochrana považuje přinejlepším za
drobnou administrativní komplikaci – připomenout lze například osud
Zengerovy měnírny na Klárově, která
byla hned po vyhlášení památkové ochrany se souhlasem památkových orgánů až na
obvodové zdi zdemolována.
Do stejného
ranku pak patří také necitlivá přestavba jedné z mála zákonem chráněných
památek poválečné architektury,
obchodního domu Máj. Nový majitel objektu, firma Amadeus Real, hodlá za
přispění části původních autorů radikálně změnit hmotu i plášť stavby, což je
ve zjevném rozporu se smyslem i pravidly její památkové ochrany. Přesto byl
záměr památkovým odborem pražského magistrátu letos na jaře schválen a jeho
postup byl posléze posvěcen i ministerstvem kultury, které podle svého právního
výkladu nemá možnost závazná stanoviska z podnětu veřejnosti přezkoumávat
Bohužel,
tento přístup, kdy není památková ochrana dodržovaná už ani formálně, prosazují
nejen soukromí investoři, ale často je schvalují i veřejné instituce, jako je
památkový odbor magistrátu nebo v případě železničního mostu Institut
plánování a rozvoje Prahy. Klub Za starou Prahu to považuje za mimořádně
alarmující. Tento trend totiž klade velký otazník nad celou řadu případů, kde
je právě památková ochrana zárukou šetrného zacházení při přestavbě a adaptaci.
V minulém roce se to týkalo například plánovaného prodeje
kláštera sv. Gabriela na Smíchově do
rukou soukromého investora. Stát pro objekt nenašel využití a přes řadu
iniciativ ze strany veřejnosti i městské části trval na prodeji památky do
soukromých rukou. Návrh, aby se nový majitel k citlivé rekonstrukci památky
zavázal alespoň v kupní smlouvě, přitom úřady odmítly s odkazem na status
kulturní památky, který prý ohleduplný přístup garantuje dostatečně.
Při vědomí kauz jako je most pod Vyšehradem, měnírna na Klárově nebo
obchodní dům Máj je ale zřejmé, že nervozita je zde na místě a že další
zacházení s klášterem bude třeba pečlivě sledovat.
Kauza
železničního mostu ukazuje ještě jeden obecný problém, na který Klub upozorňuje
soustavně už léta ? přístup města k ochraně kulturního dědictví je
nekonzistentní a nevyzpytatelný. Neexistují jasné koncepce a zásady, které by
město chtělo prosazovat ? respektive pokud existují, tak jen na papíře,
v praxi se nedodržují. Ve výsledku je osud mostu a podobných památek
odkázán v na soukromou iniciativu jednoho politika nebo jinou shodu okolností.
Tento stav při vědomí dosavadního úsilí města dát rozvoji Prahy čitelná
pravidla a koncepci nejde považovat než za tristní. Nelze ho ale dávat za vinu
pouze zástupcům města a jeho koncepčních orgánů – svou roli hrají letité
pražské pořádky a jejich setrvačnost, ale také složitost celé problematiky, kdy
do úvah o rozvoji města i do přípravy jednotlivých projektů mluví celá řada
aktérů, často velmi hlasitě.
Ostatně
ucelenou a transparentní metodiku pro řešení jednotlivých typů památkově
sporných situací nemá ani odborná složka památkové péče. Rozpoznat v tomto
konglomerátu názorů a zájmů, kdy politici a úřady před zájmy soukromých
investorů kapitulovali, a kdy se naopak snaží najít co nejlepší dosažitelný
kompromis, nebývá jednoduché. Svou úlohu v tom má nejen špatná komunikace
ze strany města, ale i apriorní nedůvěra ze strany odborné a občanské veřejnosti,
která může kalit úsudek. Je dobré připomínat, že rolí Klubu je vstupovat do
památkových kauz nejen rázně, ale zejména přesně a věcně – jednoznačně
upozorňovat na chyby, ale umět také ocenit, pokud město nebo investor postupují
zodpovědně. Jinými slovy, Klub by měl být nejen kritikem, ale také spolehlivým
spojencem dobrých sil. A především by se měl snažit racionálně a srozumitelně
prostor pražské památkové péče zpřehledňovat.
V současnosti
je to třeba víc než kdykoliv předtím. Zmatení jazyků, které lze v poslední
době v oblasti pražské památkové péče pozorovat, se totiž netýká jen
veřejné debaty, ale i ryze odborné a správní stránky památkového rozhodování.
Stávající situaci lze charakterizovat jako inflaci expertních a poradních
orgánů, které se k památkové péči vyjadřují. Přestože existuje státem
oficiálně zřízená odborná organizace památkové péče, funguje v Praze
bezpočet rad, komisí a sborů které se k památkové péči v různých
fázích vyjadřují. To vše ještě doplňuje stále dobře vzkvétající byznys takzvaných
posudkářů, píšících expertní stanoviska investorům na míru. Výsledkem je změť
hlasů, která nevede ani k zevrubné diskusi, ani ke kompetentnějšímu
rozhodování, ale k pravému opaku – vzniká nepřehledný systém, ve kterém
lze pro jakékoliv rozhodnutí najít oporu v názoru nějakého poradního
orgánu nebo experta. Charakteristické přitom je, že celý systém postrádá
jakoukoliv hierarchii – takže postoj veřejné odborné instituce je v něm na
stejné úrovni jako názor najatého posudkáře a za rozhodující z památkového
hlediska jsou považována stanoviska zcela odlišně zaměřeného Institutu
plánování a rozvoje.
Toto
nepřehledné prostředí pochopitelně vede k tomu, že se v něm prosazují
nikoliv aktéři se nejlepší vizí, ale ti s nejostřejšími lokty. Zcela
konkrétně je třeba zmínit rostoucí iniciativu magistrátního odboru památkové
péče, který se, jak je patrné z několika nedávných kauz, pokouší převzít
roli odborného a metodického garanta památkové péče; to znamená stanovovat – po
odborné stránce zcela nepřijatelné – precedenty pro budoucí rozhodování.
V závazném stanovisku ke zmíněnému obchodnímu domu Máj například dochází
k závěru, že každá novostavba se v okamžiku svého vzniku stává
plnohodnotnou součástí historické zástavby, podle které je možné posuzovat
budoucí projekty. Ve stejném stanovisku se také konstatuje, že rozhodnutí
povolená magistrátním je třeba považovat za z památkového hlediska apriori
správná – tedy že pokud magistrát něco povolí, automaticky z toho vyplývá,
že je z památkového hlediska přípustné povolit podobnou věc i příště. Ve
stanovisku k zástavbě v okolí Masarykova nádraží se zase dozvídáme,
že okolní historická zástavba je různorodá co do stáří i typu architektury a
tím pádem nelze dokázat, jestli s ní plánované novostavby budou nebo
nebudou v souladu. S nadsázkou by šlo konstatovat, že tu vznikla
trojice dogmat – o historické hodnotě novostaveb, o neomylnosti magistrátu a o
nepoznatelnosti historické struktury. Tyto zásady jsou pro skutečné znalce
historické architektury pochopitelně zcela absurdní, ale památkový odbor je
formuluje s plnou vážností a lze očekávat, že na ně bude odkazovat i
v dalších kauzách. Jednoznačného oponenta, kterému bude naslouchat veřejnost,
a především politická reprezentace, přitom zatím odbor nemá. Nezbývá tedy
zatím, než podobné posuny v rozhodování o památkách mapovat a snažit se na
ně upozorňovat tak dlouho, dokud se nám nedostane sluchu.
Je
k tomu ostatně bezpočet příležitostí, které naši schopnost vyznat se i
v nepřehledných kauzách v praxi prověřují. Aktuálně je na stole hned
několik významných kauz, ve kterých město i památkové orgány hrají významnou
roli, přičemž jejich postoje jsou pokaždé různé.
Asi
nejdůležitější z nich je už několik let projednávaný plán na
zástavbu pozemků mezi Masarykovým nádražím
a Florencí prosazovaný společností Penta. U Florentina, předchozího
projektu Penty, se potvrdily obavy, že projekt bude představovat hrubou
urbanistickou a architektonickou chybu. Předchozí vedení Prahy přesto stejnému
developerovi dalo v podstatě volnou ruku pro zástavbu celého zdejšího
rozvojového území. První fáze utopistického projektu propagovaného jménem
proslulé
Zahy Hadid na jaře tohoto
roku získala územní povolení, a to i na základě kladného stanoviska
magistrátních památkářů. Město zároveň s Pentou uzavřelo memorandum, ve
kterém se zavazuje ke spolupráci na dalších fázích projektu – s nadějí, že
se je podaří redukovat, tedy upravit podle dosud platných regulativů. Zatímco
první fáze i přes kritiku části odborné veřejnosti prošla jen
s kosmetickými změnami, u další už Penta oznámila významné funkční,
hmotové i architektonické úpravy. Další fáze projektu ale bude třeba pečlivě
schvalovat, protože postoj města je v tomto případě jen těžko čitelný. Na
prezentacích představují Penta a IPR projekt jako bezmála společné dílo a také
změny druhé fáze začalo město požadovat až po velkém tlaku zvenčí.
V proběhlém územním řízení se navíc projevily snahy obejít účastníky
z řad veřejnosti, což obavy z budoucnosti okolí Masarykova nádraží
ještě více podporuje.
Odlišný je
zatím průběh další kauzy s podobnými prvky DNA. Developer Central Group
v minulém roce představil projekt na nový rezidenční komplex
na Olšanské ulici na Žižkově, jehož
ústředním motivem jsou víc než stometrové věže vstupující do hlavního pražského
panoramatu. Urbanisticky i architektonicky mimořádně problematický projekt byl
údajně vybrán interní architektonickou soutěží, jejíž překvapivou vítězkou se
stala další světoznámá architektka Eva Jiřičná. Stejně jako v případě
Penty se zde ukazuje nový trend související s rostoucím sebevědomím a
finančními možnostmi zdejších developerů, který by se dal s nadsázkou
charakterizovat jako používání volavky. Kontroverzní projekt se zaštítí jménem
slavné tvůrčí osobnosti, která dodá nejen návrh, ale především propůjčí záměru
pozitivní obraz. V případě Evy Jiřičné, šarmantní a úctyhodné dámy, sázka
vyšla téměř stoprocentně a široká veřejnost byla žižkovskými věžemi okouzlena.
V tomto případě však naštěstí rozumně zasáhlo město, které se od projektu
distancovalo s tím, že developer s nikým neprojednával urbanistické
zásady ani jiné podmínky projektu. Záměr ale zdaleka nebyl zamítnut, lze ho
naopak považovat spíše za vlaštovku, na kterou budou navazovat nevyzpytatelná
jednání o dalších variantách.
Stejný
developer se ostatně po koncepční stránce totožný projekt – tedy rezidenční
obytné věže vstupující arogantně do panoramatu ? snaží prosadit i jinde. Jde o
záměr
zvaný Rezidence Park Kavčí hory,
u kterého roli volavky sehrává architekt Josef Pleskot. Přestože proti záměru
tvrdě protestují místní a jeho koncepce porušuje platné regulace i závazky dané
Výboru Světového dědictví, město včetně magistrátního památkového odboru ho
podle všeho podporují. Město si v tomto případě zcela nepochopitelně hraje
s ohněm ? zástupci UNESCO na začátku letošního roku potvrdili, že navržený
projekt je v rozporu se zásadami ochrany Prahy jako světové památky.
Ustupování zájmům soukromého investora, který hned u několika projektů ukázal
nezájem o urbanistické a památkové hodnoty města, tak může Prahu stát světovou
prestiž a pověst.
Právě mise
UNESCO, která v Praze v minulém roce proběhla, se stala příležitostí
pro souhrnnou reflexi toho, jak si ve vztahu k ochraně památek Praha vede.
Klub měl možnost zástupce mise přivítat v Juditině věži a sdělit jim na
stávající situaci svůj názor. Protože Klub situaci sleduje podrobně a
dlouhodobě, nepřekvapí, že závěry monitorovací zprávy se v podstatě beze
zbytku shodují s obavami a námitkami, které náš spolek mnoho let formuluje jak
z hlediska jednotlivých kauz, tak obecně z hlediska dodržování
principů památkové ochrany. Důležité pro nás tedy především je, jak na zprávu
reaguje město nebo památkové orgány v čele s ministerstvem kultury.
V oficiálních i neoficiálních reakcích lze zatím bohužel sledovat směs
nepochopení nebo bagatelizace problému na jedné straně a vzdorovitosti a
chlácholení na straně druhé. Vztah Prahy k UNESCO v tom připomíná
současný stav českých politických elit k Evropské unii – chce přijímat
prestiž a výhody, ale bez toho, aniž by z toho vyvodila související
odpovědnost. Mise UNESCO tak bezděčně potvrdila nejen jednotlivé konkrétní
problémy v pražské památkové péči, ale také rozporuplnost a nezřetelnost
pražského postoje k celé této problematice.
Je však
třeba upozornit na to, že ne všechny kauzy mají jasné viníky a hrdiny, a ne
vždy je na výběr z jednoznačně dobrých a jednoznačně špatných řešení.
S požadavky na vstřícné fungování města přibývá kauz, kde se památková
péče setkává s nároky, které nejde jednoduše shodit ze stolu. Asi nejvýraznějším
příkladem z minulého roku je zamýšlená úprava rampy před
kostelem Panny Marie Vítězné na Malé Straně
pro bezbariérový přístup. Na jedné straně zde stojí nevratná změna jednoho
z nejcennějších barokních urbanistických celků vnitřní Prahy. Na straně
druhé oprávněný nárok, aby se do kostela a k uctívané sošce jezulátka
dostali všichni potřební. Je zřejmé, že ani jedné straně zde nejspíš nepůjde
vyhovět zcela a že východiskem bude dlouho hledaný kompromis,
z památkového hlediska ne zcela uspokojivý – podobně jako je například
aktuální
podoba Barrandovských teras,
kde vítanou citlivou obnovu funkcionalistické památky vyvažuje doplnění areálu
o novostavbu hotelového komplexu.
Méně
viditelných, ale podobně nejednoznačných rozhodování přitom v Praze
probíhají desítky. Klade to nárok na maximální trpělivost a srozumitelnost při
vysvětlování památkového postoje i na pochopení vůči smysluplným ústupkům,
které odborná složka památkové péče připustí. Právě v podobně složitých
kauzách se buduje vztah k památkové péči jako k důvěryhodné veřejné
instituci – a shromažďuje veřejná podpora pro zásadní velké památkové zápasy.
Skutečnost,
že v přístupu k ochraně památek se v Praze nedovedeme shodnout
ani na tom nejdůležitějším má ještě jeden zásadní důsledek. Kde nejsou
vybudované základy, neexistuje prostor na to, řešit podrobnosti – v našem
případě konkrétně osudy okrajovějších čtvrtí nebo méně nápadných památek,
kterým chybí proslulost a status úřední ochrany. I v minulém roce jsme
v Praze mohli sledovat úbytek cenných historických staveb ve vilových i
činžovních čtvrtích, památkových zónách a širším okruhu velké Prahy.
V klubovním věstníku jsme upozornili na kauzy jako je
demolice historického domku na Zvonařce na Vinohradech, údajně
nehodou zaviněný zánik
hostince U Brabců
ve starém Proseku, ilegální vybourávání činžovních domů v okolí
Václavského náměstí, nebo plánovanou
demolici
prvorepublikového areálu SANOPZ. Ani v jednom z těchto případů
přitom na místě zbořené památky nemá vzniknout objekt s jednoznačně vyšší
hodnotou, architektonickou nebo městotvornou. Je přitom zřejmé, že podobných
kauz se po Praze děje mnohonásobně víc a že většinu z nich nezvládáme ani
evidovat. Naše hlavní město tak pomalu ztrácí jednu cennou vrstvu historického
dědictví, vrstvu obyčejné historie, hmotné paměti, která je na první pohled
nenápadná, ale která především, možná dokonce i víc než prvořadé památky,
utváří charakter, atmosféru a ducha Prahy jako historického města.
Politické
změny mají tentokrát i důsledky velmi úzce se dotýkající Klubu. V minulé
jednatelské zprávě jsme informovali o záměru Prahy 1
nákladně rekonstruovat Juditinu
věž, který provázely nejasnosti a také opakovaná neochota
komunikovat a šíření nepravd ze strany městské části, respektive bývalého
starosty Oldřicha Lomeckého. Jsme proto rádi, že po loňských volbách vedení
Prahy 1 zaujalo vůči Klubu vstřícnější postoj a zahájilo věcná, standardní
jednání, která – jak pevně doufáme – povedou k řešení prospěšnému pro
budoucnost národní kulturní památky i budoucí činnost Klubu Za starou Prahu
v jeho tradičním sídle.
Tato jednání
už mají i první plody, které naznačují, že naděje Klubu vkládané do dalšího
setrvání v Juditině věži nejsou zcela liché. Klubu se totiž podařilo do
nájmu získat prostory bývalého bytu pana Šmejkala v prvním patře věže.
Klub má v úmyslu prostory základně revitalizovat a důstojně zde instalovat
svůj cenný archiv včetně badatelny. Pro Klub znamená tato akvizice významné
náklady k provozu navíc, nicméně výměnou za to může nejen posílit své
sepětí s Juditinou věží, ale také ji zase o něco více otevřít badatelům a
dalším zájemcům o historii Prahy. V souvislosti s těmito změnami
proto v současné době probíhá inventarizace knižního, archivního a
sbírkového fondu, aby byl na zájem badatelů připraven. Kromě toho také pokračuje
digitalizace klíčových součástí klubovních sbírek – po digitalizaci
historických Věstníků jsou v elektronické podobě k dispozici také
zápisy z Domácích rad počínaje rokem 1900.
Že vzájemná
symbióza Klubu a Juditiny věže je prospěšná nejen pro náš spolek, ale i pro
širší veřejnost, ostatně potvrdily
kulturní
a přednáškové akce, které zde probíhaly do vynucené pauzy také
v uplynulém období: ať už šlo o tradiční Pondělky ve věži, koncerty, křty
publikací, debaty nebo také samozřejmě činnost unikátního oborového
knihkupectví. Hlavní zásluhu na organizaci těchto aktivit mají stejně jako
v posledních letech Eliška Varyšová Podholová a knihkupec pan Jaroslav
Navrátil. Mimo Juditinu věž pak pokračoval také cyklus Hovorů o Praze, pod
spolehlivou záštitou paní doktorky Helgy Turkové. Informace o všech těchto
událostech mohli členové sledovat na webových stránkách Klubu a také na
Klubovní vývěsce na Malostranském náměstí, o kterou se již 15 let obětavě stará
paní Jana Kelblová.
V uplynulém
období pokračovalo také vydávání
Věstníků Klubu. Vyšla čísla 3/2018, 1 a
2/2019. Nicméně do současného okamžiku vyšla ještě čísla 3/2019 a dvojčíslo
1–2/2020.
Významnou událostí každého
klubovního roku je také
vyhlášení Ceny
Klubu Za starou Prahu za novou stavbu v historickém prostředí. Laureát byl
sice ještě před vyhlášením nouzového stavu vybrán, ale samotné vyhlášení muselo
být vzhledem k virové situaci na jaře i nyní na podzim odloženo. Vítěz
letošního ročníku, Skleněný dům firmy Lasvit v Novém Boru od ateliéru ov-a, tak
byl zatím zveřejněn jen na stránkách Věstníku a v architektonické ročence
za rok 2019.
Každý rok památkové péči v Praze přináší nové výzvy,
úkoly a problémy. Rok uplynulý patřil v tomto smyslu ale
k nejnáročnějším za dlouhá léta, protože do naší činnosti zasáhly
události, které památkovou péči dalece přesahují. Jsem proto rád, že mohu na
závěr konstatovat, že Klub i ve stínu stávající krize nadále naplno žije,
funguje a plní svou roli odborného a občanského ochránce pražských památek. Je
to možné hlavně proto, že se může opřít o svou stabilní a věrnou členskou
základnu – tedy o Vás, kteří zde sedíte.
Děkuji tedy za uplynulý rok vám všem, kteří Klub Za starou
Prahu tvoříte, i všem, kteří snahy Klubu podporují, a přeji našemu spolku vše
dobré do dalšího roku jeho činnosti.
V Praze,
dne 20. 9. 2020
Mgr. Jakub
Bachtík
Jednatel
Klubu za starou Prahu