Jednatelská zpráva 2023
Jednatelská zpráva Klubu za starou Prahu pro rok 2023
Vážené účastnice, vážení
účastníci řádné členské schůze Klubu Za starou Prahu,
Minulý rok byl po všech
stránkách náročný, což ještě zvýraznily tragické prosincové události na
Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, které zasáhly mnoho našich přátel a
kolegů. Bylo by tedy skvělé, kdybychom letošek mohli zahájit optimistickou
bilancí plnou dobrých zpráv. Taková nás ale bohužel nečeká. I v roce 2023
jsme v Praze sledovali celou řadu významných případů, kdy veřejný zájem na
ochraně kulturního dědictví musel ustoupit zájmům jiným, nezřídka daleko méně
transparentním.
Některé ze stěžejních kauz
uplynulého roku podrobně zachytila i celostátní média. Platí to zejména o osudu
železničního mostu v Praze na Výtoni. Chráněnou kulturní památku dovedenou
kvůli dlouhodobé neúdržbě do havarijního stavu, chce Správa železnic už delší
dobu rozebrat a nahradit novostavbou. V loňském roce jsme upozornili na
výsledek výběrového řízení formou soutěžního dialogu, které mělo o definitivním
řešení rozhodnout a z něhož vzešel vítězně návrh odstranění mostu a jeho
nahrazení betonovou parafrází v současných formách. Výsledek výběrového
řízení, který Klub považuje za nezdařilý, se ovšem setkal u širší i velké části
odborné veřejnosti se silně negativní odezvou. Realizace záměru proto byla
načas odročena a ministerstvo dopravy dalo prostor, aby se prověřila možnost
záchrany původní konstrukce. Na jaře proto proběhlo k celé otázce
technické kolokvium a debata pokračovala také na stránkách odborného i běžného
tisku.
Jednoznačný závěr nicméně
diskuse expertů nepřinesla. A nutno zdůraznit, že v případě takto
komplikované a složité otázky s mnoha různými perspektivami a proměnnými
přinést ani nemohla. Rozhodnutí o budoucnosti mostu je totiž z podstaty věci
rozhodnutím politickým – most čistě technicky vzato vzat opravit lze, ale za
velkých nákladů a při mnoha kompromisech vůči technickým normám a požadovaným
standardům současné železniční dopravy. Pro vynaložení takový nákladů musí
být především ochota a politická vůle. Už snaha ministerstva dopravy učinit
z celé věci úzce technický expertní problém a stejně tak vyčkávací taktika
ministerstva kultury nicméně svědčily o tom, že politická vůle k záchraně
mostu chybí. Podle zatím jen neoficiálních informací proto ministr dopravy volí
variantu stavby nového mostu s tím, že otevřená snad zůstává možnost
transferu památky na jiné místo. Bohužel to celé připomíná taktiku „předstírat
diskusi a když opadnou vášně, rozhodnout to stejně po svém“, jakou známe i z dalších
památkových kauz. Jednoznačné zklamání přitom vzbuzuje postoj ministerstva
kultury, které k celé věci nepřistoupilo jako k otázce politického
bránění veřejného zájmu, za který zodpovídá, a hájení prestiže svého rezortu,
ale zcela pasivně jako k čistě úřední agendě. Není divu, že ve výsledku
zvítězí pragmatičtější zájmy politicky i mediálně asertivnějšího silového
sektoru dopravy.
Panorama Prahy se tedy
s největší pravděpodobností zásadně promění. Pokud se tak nakonec skutečně
stane, je třeba mít na paměti, že památka na Seznamu světového dědictví se mění
nikoliv na základě pečlivých úvah a debaty, ale pod tlakem okolností a v důsledku
šlendriánu, pragmatismu a neschopnosti státu moderovat veřejné zájmy, za které
nese odpovědnost.
Nabízí se úvaha, jestli
důvodem, proč rozhodnutí ještě nepadlo oficiálně, není fakt, že zjitřená
atmosféra aktuálně provází i jiné významné pražské historické dopravní stavby.
První z nich je Libeňský most, další historická spojnice mezi vltavskými břehy
dovedená zcela obyčejným zanedbáním péče do havarijního stavu. V závěru
minulého roku média přinesla zprávu, že pražští radní se rozhodli most kvůli
technickému stavu místo již odsouhlasené rekonstrukce nahradit kopií. Jakkoliv
je to ale zpráva vůči unikátnímu dílu Petra Janáka nemilá, může v tomto
případě ještě celá situace dopadnout přijatelným kompromisem – pokud by opravdu
vznikla kopie po výtvarné stránce maximálně věrná původnímu mostu, zůstaly by
alespoň jeho architektonické hodnoty zachovány. Vzhledem k tomu, že most
ministerstvo kultury alibisticky odmítlo prohlásit za kulturní památku, a také
s ohledem na složení současné pražské garnitury, by takový výsledek
znamenal maximum možného a vlastně úspěch.
Daleko větší pozdvižení právem
provází kauzu, která nese nápadné množství společných bodů s případem
Výtoňského mostu – demolice památky, Správa železnic jako spoluinvestor,
problematická forma soutěžního dialogu, pochybnosti nad smysluplností a funkční
opodstatněností celého záměru. Jedná se se o projekt revitalizace Hlavního
nádraží, který v uplynulých měsících plnil stránky novin.
V souvislosti s napojením tramvajové trati se Praha chvályhodně
rozhodla zkultivovat prostor před nádražím. Spolu se Správou železnic proto
vypsala výběrové řízení nazvané Nový Hlavák na projekt, který měl revitalizovat
slavnou nádražní halu ze sedmdesátých let, vyřešit nové využití její střechy,
kde je dnes zanedbané parkoviště, a hlavně navrhnout novou podobu a režim parku
lidově zvaného Sherwood. Výběrové řízení, jehož zadání výslovně požadovalo
rekonstrukci nádražní haly, nicméně překvapivě vyhrál návrh dánského studia
Henning Larsen Architects s nechtěně ironickým názvem Šťastný Hlavák,
který plánuje venkovní část haly odbourat a nahradit ji gigantickou pergolou
z dřevoplastu. Klub Za starou Prahu pochopitelně považuje záměr za zcela
nepřijatelný, jak kvůli demolici části nádražní haly a nabubřelé
nekontextuálnosti novostavby, tak kvůli celkové koncepční rozpornosti a nevyjasněnosti
celého návrhu. Záměr se ovšem potkal se silně odmítavou reakcí i ze strany
podstatné části odborné a široké veřejnosti. Jak bývá v podobných
případech obvyklé, spor se nakonec vede na úrovni líbí/nelíbí, případně se
mylně převádí na konflikt mezi staromilci a progresivisty. Skutečně důležité
body celé kauzy je nicméně nutné hledat jinde.
Z památkového hlediska je
na celém případu pochopitelně alarmující zcela cynický přístup k památce
poválečné architektury – odbavovací hala Hlavního nádraží je doslova ikonickou
realizací, spojenou s předními jmény české poválečné architektury,
mnohokrát publikovanou a odborníky jednoznačně řazenou do pantheonu
nejdůležitějších československých realizací šedesátých až osmdesátých let.
Přesto investorské konsorcium a výběrová komise považují za skvělý nápad
podstatnou část této stavby zbourat a jsou velice překvapeny silnou odmítavou
reakcí odborníků a veřejnosti. Právě autentický údiv obhájců projektu nad tím,
že se někdo zastává „normalizační veteše“ ukazuje hloubku příkopu, jaký se
v otázce poválečné architektury vytvořil mezi odborníky na jedné straně a
investory, politiky a úředníky na straně druhé. Je to už 14 let od demolice
obchodního domu Ještěd v Liberci, která se v této věci stala památkovým
mementem. Od té doby proběhly desítky výzkumů, vyšly hromady publikací,
katalogů, interpretací a syntéz, které zásadně posunuly naše povědomí o
historických souvislostech poválečné architektury a jejích hodnotách. Do praxe
ochrany památek se to ovšem promítlo jen minimálně. Na stavby vzniklé po roce
1948 se stále díváme ryze ideologicky jako na „totalitní“ a soustavně pracujeme
na jejich postupném vymýcení. Pokud skutečně k demolici odbavovací
nádražní haly dojde, stane se další položkou na seznamu staveb zničených „z
nenávisti“, a bohužel nejspíše položkou nikoliv poslední. Že odpor vůči
poválečné architektuře je skutečně systémový a nepolevuje v závěru
minulého roku ostatně potvrdil i případ Chemapolu, u kterého ministerstvo
odmítlo byť jen zahájit řízení o prohlášení za kulturní památku a vydalo ho tak
napospas plánované demolici. Pokud už se navíc nějaká poválečná stavba přeci
jen chrání, máme potřebu ji alespoň zesměšnit, jak ukazuje přestavba obchodního
domu Máj a jeho plánovaná výzdoba mechanickými motýly z dílny oblíbeného
výtvarníka pražských developerů Davida Černého. Můžeme se utěšovat tím, že
nenávistný vztah vůči stavbám vzniklým za minulého režimu je záležitostí
generační a dřív nebo později převáží doceňující perspektiva. Bohužel ale
hrozí, že generace, která je nyní u moci, toho svým následovníkům
k docenění mnoho neponechá.
V případě revitalizace
Hlavního nádraží se jako mimořádně problematická jeví i celá organizační
stránka. Ihned po skončení výběrového řízení se vyrojila řada sporných otázek –
řízení nevzalo dostatečně v potaz platnou památkovou ochranu památkové
haly ani autorská práva všech tvůrců, nebyl k dispozici řádný stavebně
historický průzkum a mnoho otázek panuje i ohledně koncepce celého záměru, kdy
je vítězný projekt v rozporu s řadou původně deklarovaných cílů celé
relativizace. Připomeňme jen, že mezi investory této přemrštěné a nákladné vize
figuruje Správa železnic, které je zatěžko věnovat energii technicky náročné a
údajně příliš drahé rekonstrukci Výtoňského mostu. V jádru těchto
nejasností je stejně jako v případě Výtoně zvolená forma „výběrového
řízení ve formě soutěžního dialogu“. Ač někteří zastánci tvrdí opak, projekt
nebyl vybrán v rámci veřejné architektonické soutěže, která je
transparentní a má jasně daná pravidla, ale byl zvolen specifickou formou
zadání veřejné zakázky, která podobná pravidla postrádá. V tomto případě
mimo jiné panují pochybnosti nad složením poroty, v jejíž řádné části
kromě všudypřítomného Zdeňka Lukeše chyběla jména známějších architektů nebo
odborníků a kde mezi nezávislými zasedli lidé pracující na velkých zakázkách
pro investora. Veřejnost stejně tak například neznámá podobu všech 26 návrhů,
ale jen „finální“ trojici, takže relevantnost výběru nemůže posoudit. Forma
soutěžního dialogu jistě může u některých typů zakázek fungovat. Ukazuje se
ale, že u projektů, které mají potenciál zásadně proměnit podobu a fungování
města nebo jeho významných institucí, jde o slepou uličku. Jedinou skutečně
transparentní cestou je vyhlášení řádné architektonické soutěže na základě
jasných, i s památkovou péčí předem prodiskutovaných podmínek.
Překvapivě bez zájmu ovšem
zůstává ta možná vůbec nejzávažnější stránka Nového Šťastného Hlaváku. Nejde
totiž o projekt, který stojí ve vzduchoprázdnu, ale o první vlaštovku zásadní
transformace celé „nádražní“ oblasti. V závěru roku přinesla média bez
většího ohlasu informaci, že společnost Penta skoupila další část pozemků kolem
železnice a že jí a jejím dceřiným firmám tak patří souvislý pás pozemků od
Masarykova nádraží k Florenci a od Florence k Hlavnímu nádraží.
V centru města tak vzniká „souostroví Penta“ rozsáhlé rozvojové území, o
jehož budoucnosti přitom takřka nic nevíme. Jakým způsobem se zde asi bude
stavební aktivita vyvíjet, lze nicméně odvodit z dosavadních projektů
zaštiťovaných Pentou, v čele s Florentinem a právě dokončovanou
Masaryčkou – stručně řečeno je možné očekávat rozšiřování stávajícího měřítkově
předimenzovaného luxusního komerčně-administrativního ghetta. Především ale
hrozí riziko, že zástavba takto rozsáhlých území proběhne bez reálné oponentury
ze strany veřejných institucí. Bezzubost města v konfrontaci s plány
mocného developera nám nedávno názorně připomenulo právě dění kolem Masaryčky:
navzdory dlouho domlouvaným podmínkám a halasně uzavíranému memorandu mezi
Pentou a Prahou požádal investor v režimu změny stavby před dokončením o
navýšení budovy o další patro pro zřízení kavárny s terasou. A politická reprezentace
i úřady mu překvapivě vyšly vstříc. Že si Penta v centru staví podle svého,
ostatně v minulých dnech potvrdil i návrh na razantní přestavbu
prvorepublikové pošty vedle nádraží, který byl opět vybrán a publikován bez
jakékoliv snahy o veřejnou debatu.
Perspektivou těchto zkušeností
lze mít o osud rozsáhlých ploch v centru města oprávněné obavy. Nelze
nevidět, že zatímco technologické, finanční i politické možnosti velkých
stavebníků se stále rozrůstají, nástroje veřejné a nezávislé odborné kontroly
naopak slábnou. Ztrácejí nejen reálný dopad v rámci rozhodovacích procesů,
ale i přesvědčivost ve veřejných debatách. Případ Výtoňského mostu nebo
Masaryčky ukazuje, že investorům a úřadům stačí předstírat snahu o hledání
kompromisu, chvíli počkat, až opadne mediální zájem, a pak stejně prosadit původní
záměr. Soustavným zklamáním je v tomto ohledu nejen role veřejné správy a
politiky, ale také médií, která v hodnocení kontroverzních stavebních
podniků překvapivě často nekriticky přejímají předpřipravená PR stanoviska
investorů, líčící budoucí projekty v nejrůžovějších barvách. Rizika
neblahých společenských a environmentálních dopadů a překvapivě ani obrovský
korupční potenciál masivní privatizace nemovitostí a odbržděné soukromé
stavební činnosti v centru města zatím bohužel mainstreamová seriózní
média nevidí jako téma. Příkladem budiž, že zpráva o skupování pozemků kolem
železnice firmami kolem Penty nevzbudila větší pozornost nad rámec ekonomických
rubrik, natož nějakou intenzivnější mediální diskusi. Že jedna firma, navíc
mimořádně sporná, bude uprostřed české metropole vlastnit souvislý blok pozemků
v rozsahu menší obce, bereme zdá se jako normální věc.
Důsledkem podobných záborů
města přitom je, že se z centra Prahy a jeho okolí postupně stává město
vyvlastněné a uloupené. Často se mluví o tom, že z Prahy je komerční a
turistický skanzen. Navzdory mnoha politickým proklamacím ale pražská i státní
reprezentace tento stav soustavně prohlubují – zbavují se vlivu i veřejného
majetku ve prospěch pragmatických byznysových hráčů. Pestré město, otevřené,
vstřícné a dostupné všem svým obyvatelům bez ohledu na původ a příjem ale nikdy
nevnikne v režii firem jako je Penta, Crestyl, Trigema, Orco nebo CPI. Ty
hájí vždy jen ryze vlastní, partikulární zájmy, a právě jejich neregulovanou
aktivitou vznikají architektonicky zaměnitelná a nevlídná komerční ghetta pro
lepší klientelu. Neplatí to přitom jen pro obchodní a kancelářské solitéry
v centru města, mnoho příkladů podobného principu nalezneme i
v rezidenčních částech Prahy – například v podobě plíživé proměny
památkově chráněných vilových čtvrtí, kterou Klub pozoruje a kritizuje
dlouhodobě, naposledy v případě nástaveb v Tiché ulici na Hřebenkách.
Inciativu ve směřování dalšího rozvoje města proto musí převzít veřejná správa,
která se tomu ale navzdory třiceti letům zklamání a špatných zkušeností
s neregulovaným stavebním trhem bez přívlastků stále brání. Dospělo to do
situace, kdy hrozí úplná ztráta důvěry v to, že instituce hájí veřejný
zájem a jsou schopny dodržovat vlastní smlouvy a rozhodnutí. Úkolem neziskové
sféry včetně našeho spolku je proto neustále tlačit politiky i úřady
k tomu, aby zodpovědnost za budoucí podobu města konečně přijali plně za
svou.
V minulém roce nás ovšem
zaměstnávala ještě jedna zcela odlišná, ale velice významná kauza, která je pro
nás obzvláštně bolestná – památkové ztráty zde totiž nevznikly působením
nezodpovědných soukromých investorů a politiků, ale také činností odborné
památkové péče. Už v loňském roce jsme upozornili na sporné provedení
obnovy fasády Clam-Gallasova paláce a její sochařské složky od Matyáše Bernarda
Brauna. Jak se bohužel ukázalo po slavnostním otevření paláce, problém
s obnovou této prvořadé památky evropského baroka je mnohem rozsáhlejší.
Nejvýraznějším příkladem se stal osud barokních maleb nalezených při
rekonstrukci na stěnách hlavního schodiště – patrně jen nezřetelně dochované
malby významného italského barokního malíře Carla Innozenza Carloniho byly
očištěny až na rytou podkresbu a rekonstruovány způsobem, který nejen dopadl po
výtvarné stránce katastrofálně, ale navíc porušil snad všechny zásady odborně
provedeného památkového a restaurátorského zásahu. Nákladná obnova stavby
financovaná z veřejných prostředků tak má paradoxní výsledek – dosud
patrně vůbec nejpůvodněji dochovaný palác Fischera z Erlachu přišel o svou
autenticitu a v mnoha ohledech, jako je barevnost fasády a soch nebo
výzdoba schodiště, byl změněn na základě metodologicky pochybných a materiálově
i historicky velice slabě podložených rozhodnutí.
Celá kauza tak bezděčně
upozornila na několik podstatných systémových problémů. První je už samotný
administrativní, organizační režim, ve kterém podobné obnovy financované
z veřejných peněz probíhají. V pravidlech výběrových řízení i
dotačních programů totiž stát nerozlišuje mezi odborně náročnou obnovou
kulturní památky a stavbou garáže na předměstí. Výsledkem je, že obnova
památky, s nadsázkou řečeno, jako stavba garáže na předměstí skutečně
probíhá – vůbec se nepočítá eventualitou nečekaných nálezů a dalších specificky
náročných situací, které jsou při obnovách historických staveb běžné, nebere se
v potaz řemeslná a technologická náročnost obnovy památek a podobně. Místo
odborné kvality se tak řeší zejména dodržení rozpočtu a lhůt, což je jen zvýrazněno
tím, že z památkového hlediska nejdůležitější části obnovy – průzkumy a
restaurátorské práce – jsou řešeny jako subdodávka projektanta nebo stavební
firmy. Tento systém v konečném důsledku projektanty, restaurátory i
zástupce památkové péče tlačí do neřešitelných situací a směrem k chybným
rozhodnutím, navíc s vědomím, že rozhodující slovo má nakonec stejně
dodavatel stavby.
Ještě zásadnější je ale
poznání, jak moc tomuto tlaku odborná památková péče může podlehnout a
rezignovat přitom na základní odborná východiska. Na kauze je zarážející řada
frapantních metodologických a řemeslných pochybení – od toho, že k odkrytí
maleb a restaurátorskému zásahu neexistuje podrobná dokumentace, přes podcenění
různých druhů průzkumů až po práci s intepretaci literatury i konkrétních
nálezů, kterou lze v lepším případě popsat jako ledabylou a v horším
jako zcela svévolnou. Zarážející je to tím spíš, že Clam-Gallasův palác stojí
doslova pár kroků od Ústavu dějin umění Akademie věd, uměleckohistorického
pracoviště filozofické fakulty nebo sídla odborných oddělení generálního
ředitelství NPÚ. Nikdo ze sousedících expertů ale nebyl k obnově přizván,
natož aby konzultace probíhaly s odborníky ze zahraničí, jak by u památky
tohoto významu bylo náležité. Zdá se, jako by celá příprava a koncepce obnovy
vznikala nejen pod tlakem, ale také jaksi improvizačně, diletantsky,
netransparentně a bez snahy o širší reflexi a diskusi napříč oborem.
Tato rezignace památkové péče
na spolupráci s dalšími experty a akademickou sférou, potažmo rezignace na
odbornost jako takovou je mimořádně nebezpečná. Jednak proto, že právě
odborníci akademické sféry jsou pro památkovou péči dlouhodobě hlavními podpůrnými
partnery při střetech s politickými a byznysovými zájmy. Především ale
právě v expertní erudici a věcnosti spočívá autorita odborné památkové
péče. Jak víme, Národní památkový ústav nemá v českém systému ochrany
památek žádné výkonné pravomoci a rozhodující slovo. Je to právě odbornost,
nezávislost a metodologická transparentnost, co dává odborné složce památkové
péče ve sporných případech, když už ne reálnou, tak alespoň morální a
věcnou autoritu. Pokud se ale odborná památková péče nárokům na odbornost
zpronevěří a začne uplatňovat „dogmatickou dojmologii“, jak kritici památkářům
občas posměšně předhazují, tuto autoritu ztratí a její úsilí tváří tvář
cynickým magistrátním odborům a pragmatickým investorům pozbyde váhu a smysl.
Řečeno se záměrnou vyhroceností: pokud má metodologický rámec obnovy památek
jako je palác Clam-Gallas určovat rozmar projektanta a limity stavební firmy,
aniž by jim památkový dohled zvládl oponovat, k čemu pak vlastně odbornou
složku památkové péče potřebujeme? Je tedy třeba doufat, že navzdory dosavadním
výstupům kolegové a kolegyně zapojení do obnovy paláce přijmou reflexi problémů
celé kauzy a pochopí nejen nutnost vzájemných konzultací a reflexe v rámci
pracovišť odborné památkové péče, ale i nutnost spolupráce s experty a expertkami
z akademické sféry, a to nejen té české.
Klub v minulém roce
pochopitelně věnoval pozornost i méně exponovaným kauzám. Kromě zmíněných
přestaveb v památkově chráněných Hřebenkách vydal v minulém roce
stanovisko také ke dvěma mimopražským kauzám. Jednak k plánu přestavby
bývalé budovy České spořitelny v Kutné Hoře, kde hrozilo jednak poškození
kvalitní architektury 90. let, především ale negativní vstup do panoramatu
Světové památky. Stanoviskem pak Klub podpořil také záměr na prohlášení
vzácného hřebčína v Napajedlech z roku 1904 za kulturní památku.
Činnost Klubu ovšem
v minulém roce nevyplňovaly jen památkové kauzy. Náš spolek se stejně
intenzivně věnoval i své osvětové činnosti. Díky obětavé přípravě ze strany
členů Domácí rady Veroniky Vicherkové a Lukáše Veverky a knihkupce Jaroslava
Navrátila pokračoval cyklus Pondělků ve věži. K novému životu se pod
vedením Michala Novotného nadechly také tradiční, již přes padesát let
probíhající Hovory o Praze. Pokračovalo samozřejmě také vydávání
Věstníků.
Od našeho posledního setkání vyšla všechna čísla ročníku 2023. V loňském
jsme také vyhlásili tradiční Cenu Klubu Za starou Prahu za novou stavbu v
historickém prostředí. Laureátem za rok 2022 se stala stavba městské knihovny
ve Šlapanicích od studia ARCHIX s. r. o. Informace o Ceně Klubu a jeho hlavních
akcích mohli členové Klubu sledovat tradičně na webových stránkách Klubu nebo
na klubovní nástěnce na Malostranském náměstí, o kterou pečuje paní Jana
Kelblová.
Na
závěr jednatelské zprávy je na místě poděkovat všem členkám a členům Klubu, bez
jejichž podpory by Domácí rada nemohla uskutečnit nic ze svého úsilí. Připojit
bych chtěl také osobní poděkování – tato zpráva je již desátou, kterou jako
jednatel našemu plénu překládám. Jsem vděčný, že jste mi po celých deset let s
důvěrou plnit tuto roli umožňovali. Bylo mi ctí pro Klub jako jednatel pracovat
a pevně doufám, že se mi podařilo alespoň částečně vaše očekávání a vloženou
důvěru nezklamat.
Přeji
našemu spolku i všem vše dobré do dalšího roku jeho činnosti a děkuji za
pozornost.
Mgr. Jakub Bachtík, j ednatel Klubu Za starou Prahu



