Stanovisko k zveřejněným výsledkům soutěžního dialogu na rekonstrukci Nové odbavovací haly Hlavního nádraží
Klub Za starou Prahu se seznámil
s výsledky soutěžního dialogu na revitalizaci Vrchlického sadů a
rekonstrukci Nové odbavovací haly Hlavního nádraží. S údivem a překvapením musí
konstatovat, že výsledkem dialogu, který měl dle deklarovaných cílů soutěže
zkultivovat a zkvalitnit prostředí nejvýznamnějšího nádraží v Praze, je
demolice téměř celé odbavovací haly, která patří k nejkvalitnějším
poválečným stavbám nejen v Praze ale v celé České republice. Návrh
demolice haly je nepochopitelný a nepřijatelný z těchto důvodů:
1) Odbavovací hala je vynikajícím
dílem architektonického týmu Jana Bočana, Josefa Dandy, Zdeňka Rothbauera a
Jana a Aleny Šrámkových. V době svého vzniku se jednalo o zcela unikátní
počin, který dokázal skloubit požadavky na moderní provoz s promyšleným
architektonickým výrazem, který pozoruhodně reflektuje soudobou západoevropskou
architekturu a představuje vynikající tvůrčí propojení modernistického konceptu
volného prostoru s prvky hi-tech i ohlasy rodící se postmoderny. Její
architektura navíc citlivě reagovala na secesní Fantovu budovu, čímž bezpochyby
přispěla k její záchraně.
2) Odbavovací hala je nejen
součástí Pražské památkové rezervace, ale také chráněnou kulturní památkou, jak
dokládá stanovisko Ministerstva kultury ze dne… . Skutečnost, že je hala
chráněna spolu se secesní budovou od Josefa Fanty, byla také důvodem, proč
ministerstvo kultury nezahájilo řízení o prohlášení haly za samostatnou
památku. S platností památkové ochrany měl vyhlašovatel soutěže účastníky včas
seznámit a hledat řešení s ohledem na tuto zásadní okolnost
3) Odbavovací hala je chráněna
autorskými právy, která jsou nepominutelná, a lze předpokládat jejich důsledné
uplatnění, jak dokládá stanovisko Daniely Bočanové, která je dědičkou
autorských práv jednoho z hlavních autorů projektu. I tuto zásadní
okolnost měla porota při svém rozhodování zohlednit.
4) Odbavovací hala byla před deseti
lety zrekonstruována s nákladem 1,2 miliardy Kč. Její demolice a radikální
přestavba je v této souvislosti nepochopitelné nejen z ekonomického,
ale také ekologického hlediska. Nákladná demoliční přestavba nedávno
zrekonstruované haly je ještě absurdnější, dáme-li jí do například do kontextu
diskuse o zachování železničního mostu na Výtoni, který má stejného investora a
je také kulturní památkou, avšak u nějž je právě (nepoměrně menší) nákladnost
rekonstrukce jedním z důvodů jeho navrhované demolice.
5)
Demolice velké části uzavřené haly a její náhrada otevřenou pergolou
paradoxně zhorší komfort čekajících cestujících, neboť plnohodnotné využití
otevřeného prostoru je v klimatických podmínkách Prahy reálné jen menší
část měsíců v roce.
Klub Za starou Prahu velmi oceňuje
snahu o kultivaci okolí nádraží a rozhodně vítá zavedení tramvajové trati do
jeho předpolí. Je však přesvědčen, že pro zkvalitnění předprostoru nádraží
rozhodně není třeba demolice Nové odbavovací haly, jejíž nesporné architektonické
kvality by měl projekt naopak promyšleně rozvíjet. Z těchto důvodů Klub
s předloženým projektem zásadně nesouhlasí a doufá, že k jeho realizace
v této podobě nedojde.
prof. PhDr. Rostislav Švácha, CSc.
doc.
PhDr. Richard Biegel, Ph.D.
místopředseda
předseda
Praha, 30. 11. 2023