Jednatelská zpráva 2021
Jednatelská zpráva Klubu
za starou Prahu pro rok 2021
Vážené účastnice, vážení účastníci řádné členské schůze
Klubu Za starou Prahu,
po dvou letech od vypuknutí globální pandemie, se letošní
členská schůze opět odehrává v čase krize, tentokrát ve stínu katastrofy,
která nevratně proměňuje tvář Evropy a charakter dosavadních vztahů mezi
národy. Válka rozpoutaná na základě vylhaných záminek nevyzpytatelným a
bezcitným diktátorem přinesla už tisíce obětí, včetně civilistů i dětí, záměrnou
krutost vůči bezbranným, obrovskou devastaci měst i krajiny a celkově takovou
míru lidského utrpení, kterou Evropa na svém území více než tři čtvrtě století
nezažila. Z ohniska konfliktu se do celého západního světa šíří nejistota
z buducnosti a obava z nadcházejícího strádání.
V časech jako tento, se může nabízet otázka, jestli je
namístě scházet se k vážnému rokování o stavu památkové péče v jednom
středoevropském městě. Neměli bychom všichni hledat cesty, jak přispět k uhašení
požáru, který zachvacuje východ Evropy, nebo aspoň k co největšímu zmírnění
jeho dopadů?
Domnívám se, že válka jako je tato, neohrožuje pouze
konkrétní lidské životy, ale je hrozbou pro život i v jeho duchovním
rozměru. Na Ukrajině se nevede útok jen proti suverénnímu státu a jeho
obyvatelům, ale také proti hodnotám, které tvoří živou půdu naší civilizace – vede
se mimo jiné proti svobodnému hledání pravdy, proti kultuře jako spojujícímu
elementu lidství a také proti paměti a proti úsilí o nezaujaté poznání vlastní
minulosti, které je základem identity každého svobodného společenství. Tato
část války, tedy invaze proti našemu kulturnímu a civilizačnímu sebevědomí, se přitom
začíná odehrávat také na našem území, zdánlivě daleko od bojů na ukrajinské frontě.
Dnes je proto více než kdy jindy důležité vracet se duchovním rovinám naší
kultury a paměti, prověřovat hodnoty, které z nich vyplývají a také
skutečnou sílu našeho vztahu k nim. Právě o ně se totiž v posledu budeme
opírat ve chvíli, kdy na nás případná krize dopadne nezprostředkovaně a
s plnou silou.
Není samozřejmě možné tvrdit že tím, že se tu scházíme,
bojujeme proti putinovské diktatuře, nebo že naše práce pro Klub může zastoupit
aktivní pomoc naléhavě potřebným. Nicméně v tom, že kus poctivého zájmu i
v době krize dovedeme alespoň částečně věnovat i věcem kultury, paměti a
ducha, vytváříme malý ostrůvek vzdor vůči kulturní a hodnotové entropii, která
je z dlouhodobého hlediska tím nejvážnějším rizikem pro naši společnou
budoucnost.
Vliv stávajících událostí na konkrétní dění v Praze, ovšem
bude možné shrnout až v příští jednatelské zprávě. Rok předchozí byl paradoxně
ve znamení opačného vývoje. Obrazy covidového vylidnění města jsou v podstatě
zapomenuté a naděje, že z této zkušenosti město vyvodí změnu přístupu ke
svému rozvoji, se zatím nepotvrdily. Naopak se zdá, jako by se poměry
v pražské památkové péči vracely před krizové poměry, kdy stavební a
developerský kvas nevybíravě zasahoval i do nejcennějších oblastí města. Symbolem
je dokončování nebo postupná realizace památkově neblahých zásahů
projednávaných v uplynulých letech, ba dokonce desetiletích.
Nejtragičtější je nepochybně případ
Hotelu u Sixtů
v Celetné ulici, kde nyní probíhá stavba, která z cenných
středověkých domů v centru města ponechá torzo a z domů ještě nedávno
zčásti zabydlených místními obyvateli vytvoří další enklávu dusivého pražského
turistického ghetta – tedy fenoménu, o němž jsme se naivně domnívali, že by
v době postcovidové mohl začít z Prahy postupně mizet. Špatně dopadl
také dům v
Revoluční ulici,
jehož demolice má údajně pomoci
řešení nevyhovující urbanistické situace v předpolí Štefánikova mostu.
Daleko ale spíš ukazuje přetrvávající nepochopení pro kvality architektury 19.
století a neúctu k závazkům, které na sebe město vzalo s vyhlášením
památkové rezervace. Tu potvrzuje také probíhající stavba komplexu skupiny
Penta u
Masarykova nádraží, spojeného se jménem světově proslulé
architekty Zahy Hadid. Už pouhý skelet rozestavěného areálu stavby potvrzuje
všechny obavy, že nabízené vizualizace záměru byly silně zavádějící a že ve
skutečnosti jde z proporčního a měřítkového hlediska fatálně
předimenzovanou architekturu, která bude ve struktuře historického centra
představovat cizorodý a přitom zdaleka viditelný zásah. K dokončení se
blíží také projekt, který zaměstnával naši pozornost už před bezmála dvaceti
lety, s ekonomickou krizí byl pozastaven a před nedávnem opět obnoven a
doveden k realizaci – jedná se o přestavbu
Hotelu Evropa, která
spočívá v demolicí klasicistních dvorních křídel a vybudování novostavby
oválné věže na jejich místě. Spolu se známější kauzou tzv.
Květinového domu
jde o příklad cynického využívání parcel vnitřního města nadoraz a bez ohledu
na zachovanou strukturu a parcelaci města, ani dochované historické konstrukce.
Hotel Evropa přitom není jen hodnotnou historickou stavbou
v nejvýznamnějším městském prostoru Prahy, ale přímo kulturní památkou
chráněnou státem. Že to ale v pražských podmínkách neznamená mnoho
potvrzuje příklad vloni slavnostně otevřené
Kunsthalle, kde kvůli
bohulibě vypadajícímu záměru na vybudování nové galerijní instituce došlo
k faktické demolici teprve nedávno prohlášené památky, ze které po
realizaci zůstaly jen obvodové zdi. Retro 90. let v podobě fasádismu bylo
shodou okolností možné spatřit i na další stavbě slavnostně otevřené
v minulém roce, na Technologickém centru UMPRUM v
Mikulandské
ulici, které alespoň bude sloužit respektované veřejné instituci.
Neutuchající zájem o zahušťování, dostavování a přebudovávání
i nejceněnějších oblastí historického jádra dokládají ovšem i projekty, které
se teprve chystají. Patří mezi ně záměr, který lze s ohledem na jeho
genezi koncepci zařadit mezi výše uvedené pohrobky developerského boomu na
přelomu tisíciletí. Jedná se o plánovanou zástavbu takzvané volné parcely při
uličce
Ve Stínadlech v Anežské čtvrti. Jde o již několikátou
variantu záměru, který se projednával poprvé už před 10 lety a od té doby se
zásadněji nezměnil – jde o architektonicky nepovedenou novostavbu, která rušivě
vstupuje do urbanisticky mimořádně cenné oblasti na rozhraní původní staré
zástavby a asanačních bloků. Klub je toho názoru, že Anežskou čtvrť je třeba
považovat za stavebně stabilizovanou a místo povolování komerčních novostaveb
se zde má město soustředit především na snahy o zkvalitnění života místních
obyvatel. Klub proto vydal ke kauze stanovisko a bude její vývoj dále sledovat.
V nejcennějších lokalitách pražského centra se nicméně
objevují také nové kauzy. Nejvýraznější z nich je plánovaná revitalizace a
přestavba areálu
Michnovského paláce. Snaha oživit prostor
v bezprostředním prostoru Kampy, který dnes patří nevzhlednému asfaltovému
parkovišti, je nepochybně vítaný. Obec sokolská zde ovšem plánuje vybudovat
poměrně rozsáhlou sportovní a wellnes infrastrukturu, která má vrcholit
poloprůhledným dómem přímo před průčelím paláce. Návrh Josefa Pleskota zde
tedy, navíc bez zjevného funkčního opodstatnění, narušuje pohled na jedno z nejskvělejších
a nejvýznamnějších průčelí 17. století nejen v Praze. Tato stavba je pouze
dílčí částí projektu, který vzbuzuje kontroverze i uvnitř Obce Sokolské.
Jakkoliv jej Klub neodmítá a priori a jako celek, bude usilovat o to, aby jeho
výsledná podoba byla v souladu s mimořádnými památkovými hodnotami
lokality.
Novou oblastí zájmu se pro Klub bohužel staly také
restaurátorské zásahy, tedy památkové akce menšího rozsahu, jejichž hodnocení
náš spolek přenechával spíše kompetentním odborným kruhům. Výjimkou jsou ovšem
situace, kdy nekompetentním zásahem dochází k zásadnímu poškození památky,
jako se stalo v případě pražského
Clam-Gallasova paláce – zdejší
proslulé kamenné portály s figurami a reliéfy Matyáše Bernarda Brauna byly
přetřeny uměle působící šedou fasádní barvou, která je nejen nevhodná
z hlediska technologického, ale která také zastřela původní sochařský
výraz a zásadně poškodila vyznění díla. Je třeba zdůraznit, že se jedná o
špičkovou realizaci jedné z nejvýznamnějších osobností evropského
barokního sochařství. Skutečnost, že k její obnově se přistoupilo
s takovou lehkovážností a řemeslnou ledabylostí, považuje Klub za
alarmující. Stejně tak Klubu považuje za obtížně pochopitelné, že se o pracích
na uměleckém díle tohoto významu, rozhodovalo bez transparentní diskuse
s širším kruhem odborníků a publikování zvolených metodických zásad
obnovy. Památkové orgány v tomto případě naštěstí vzniklé pochybení
reflektují a připravují kroky vedoucí k nápravě. Klub Za starou Prahu
hodlá věc pečlivě sledovat a pokusí se přispět k tomu, aby výsledná
realizace proběhla s co největším ohledem na umělecké kvality a památkový
význam díla.
Že podobné lapsy bohužel nejsou ojedinělé dokazuje příklad
pražského
orloje, národní kulturní památky. Už před pěti lety sem byla v rámci
restaurování umístěna nová kopie Mánesova kalendária. Teprve v loňském
roce si ale přední znalec orloje a člen Klubu Milan Patka povšiml, že údajná
kopie byla ve skutečnosti na mnoha místech svévolně přemalována a doplněna
řadou nových portrétů, které znegovaly původní symbolický význam Mánesových
alegorií. Přestože přímo na místě si změny postřehne jen skutečně pozorný a
znalý divák, jde podle Klubu o nepřípustný zásah do podstaty jedné
z nejikoničtejších českých památek a o počin, který je v rozporu
s etikou restaurátorské práce. Dílo ovšem bylo v této podobě také
někým objednáno a zaplaceno a příslušnými orgány schváleno – kdo nese za celou
záležitost konkrétní zodpovědnost, však zatím není jasné nepodařilo zjistit.
Prostoru pražské památkové rezervace se nevyhnulo ani téma,
které zaměstnává památkové debaty posledních let – péče o poválečnou
architekturu. Po dosud nerealizované nástavbě Máje a přestavbě Hotelu
Intercontinental došla řada na
obchodní dům Kotva, teprve nedávno
prohlášený za kulturní památku. Nový majitel plánuje částečnou změnu využití na
kancelářské prostory a kvůli lepšímu osvětlení mimo jiné hodlá jednotlivými
patry probourat prostory vnitřních dvorů či větších světlíků. Klub Za starou
Prahu respektuje snahu nalézt pro dům co nejefektivnější využití a vítá ochotu
investora hledat i náročnější řešení a předkládat je k veřejné oponentuře.
Navržený objem zásahů do hmotné podstaty památky ovšem považuje za nepřípustný.
Kauzu, která je zatím stále ve fázi projektových studií, bude Klub, pozorně
sledovat. Z hodnotné poválečné architektury v Praze byl
v minulém roce bohužel už zničen
Dům studenstva naproti Právnické
fakulty, který dostal novou a zcela tuctovou současnou fasádu. Úplná demolice
také hrozí komplexu někdejšího
Chemapolu ve Vršovicích, v tomto
případě stále doufáme, že záměr investora podaří zvrátit.
Nejdůležitější kauzou týkající se architektury 20. století
ovšem byla i v minulém roce plánovaná rekonstrukce
budovy bývalého
Všeobecného penzijního ústavu na Žižkově. Jednu z nejvýznamnějších
realizací československého funkcionalismu a kulturní památku chráněnou státem
majitel stále plánuje a dostavět a o několik pater a zásadně tak změnit původní
kompozici hmot. Odpor odborné veřejnosti vůči celému záměru vyústil mimo jiné
v otevřený dopis ministru kultury, pod který se v ojedinělé shodě
podepsalo třicet předních osobností nejen z řad historiků umění, ale též architektů.
V tuto chvíli stále pokračuje snaha povýšit památkovou ochranu objektu na
status národní kulturní památky. Klub bude i nadále usilovat o to, aby
rekonstrukce domnu proběhla v souladu s jeho mimořádnými památkovými
a architektonickými hodnotami.
K novodobým památkám patří také jedinečná eklektická
vila
Viktora Beneše na Hřebenkách z let 1909–1911. Rozsáhlá,
architektonicky jedinečná stavba je v podstatě galerií mimořádně
kvalitních uměleckořemeslných, umělecký a architektonických historizujících
prvků a mimo jiné také důležitou dominantou zdejší vilové oblasti. V roce
2007 stavbu koupila manželka Jaroslava Haščáka, spolumajitele firmy Penta
Investments, které se podařilo na Praze 5 získat na stavbu, která dosud není
oficiálně památkově chráněná, demoliční výměr kvůli záměru vybudovat zde bytový
dům nebo domy. Realizace záměru by tedy znamenala nejen významnou ztrátu na
kulturním dědictví, ale ničivý a škodlivý zásah do charakteru zdejší vilové čtvrti.
Díky mediálnímu zájmu se vůči celému záměru naštěstí zvedla vlna odporu, ke
které se připojili také zástupci pražského magistrátu, který se proti
rozhodnutí o demolici odvolal. V tuto chvíli je také podán návrh na
prohlášení stavby za kulturní památku.
Kauza Benešovy vily je jen jedním z příkladů
dlouhodobého trendu postupného narušování integrity pražských vilových čtvrtí,
ve kterých se snaží svoje vize uplatňovat bohatí, ambiciózní ale nekulturní
stavebníci. Na bezpočet demolic Klub v minulých letech upozorňoval,
spousta dalších nepochybně naší pozornosti unikla. Stejně tak už připomínal, že
součástí problému je vedle demolic a přestaveb také zanedbávání a prochátrávání
cenných staveb – jako je například kulturní památka
Schubertova vila v
Liboci. Jak je patrné, ani status kulturní památky neuchrání vily před
devastací – velká část cenného pražského fondu se dnes přitom nachází bez
jakékoliv památkové ochrany.
Mezi zdevastované stavby čekající na památkovou obnovu patří
také jedna z netypických pražských památek, původně rusínská dřevěná
cerkev
sv. Michaela Archanděla. Kostelík v říjnu 2020 z dosud neznámých
důvodů vyhořel. A byť bylo jeho torzo rychle a ukázkově zajištěno před dalším akutním
poškozením, stavba dosud čeká na zahájení, byť jen přípravných prací
k památkové obnově. Vzhledem k tomu, že jde o dřevostavbu, hrozí každá
zbytečná prodleva vážným ohrožením památky, kterou je dosud možné rekonstruovat
za použití původních konstrukcí. Klub proto vyzval pražský magistrát, aby s památkovou
obnovou více neotálel.
Klub se v uplynulém roce vyjadřoval také k záměru,
který se de facto chystá až za hranicemi Prahy. Jedná se o revitalizaci
archeologického
naleziště Závist u Dolních Břežan, místa
s nejstaršími dochovanými pozůstatky kamenných staveb na našem území.
Dlouhodobě zanedbané místo historicky i přírodně evropského významu si
kultivaci zaslouží, obec ovšem zvolila cestu nepochopitelně razantní intervence
soustředěné kolem autorského gesta Josefa Pleskota – plochu někdejšího hradiště
má pokrývat mlatová plocha, ve budou půdorysy nalezených staveb vyznačeny
barevnými betonovými deskami. Podle Klubu je celý záměr zbytečně razantní,
rušivý a v rozporu s přírodním a pietním charakterem místa. Za
nepřijatelné také považuje skutečnost, že jej obec prosazuje bez otevřené
diskuse. Klub proto podpořil nesouhlas, formulovaný vůči záměru ze strany odborné
i laické veřejnosti včetně místních obyvatel. Zástupci obce a kraje slíbili
záměr předložit další debatě a případně ho přehodnotit, k posunu nicméně
zatím nedošlo.
Kromě jednotlivých památkových příkladů Klub sledoval také
přípravu regulativů, které ovlivní osud pražských památek na léta dopředu.
V prvé řadě se jedná o
nový stavební
zákon, který sice byl už vloni schválen, ovšem nově zvolená sněmovna nyní
projednává jeho úpravy. Některé z nich neblahé dopady zákona oslabují,
jiné je naopak mohou ještě posílit – situace je nyní stejně jako před
schválením zákona nepřehledná. Klub se ale věc snaží sledovat a apelovat na
zodpovědná místa, aby co při úpravě normy maximálně respektovali veřejný zájem
na ochraně kulturního dědictví. Zásadní změna nyní čeká i samotnou Prahu –
v těchto dnech je představována finální
verze Metropolitního plánu
po připomínkovém řízení. I v tomto případě se hodlá Klub do diskuse
zapojit a hájit prosazovat, aby plán a všechny na něj navázané dokumenty a
procesy zohledňovaly mimořádné památkové hodnoty hlavního města.
Do normálu se v uplynulém roce ovšem nevracel jen
stavební ruch, ale také činnost našeho spolku. Přestože tradiční přednáškové
cykly kvůli doznívající pandemii nemohly proběhnout v celém zamýšleném
rozsahu, odehrálo se už několik Pondělků ve věži přeci jen přímo
v Juditině síni. Klub také v minulém roce provedl úpravách bytových prostor
bývalého bytu pana Šmejkala pro potřeby klubovního archivu a badatelny. V tuto
chvíli probíhá revize a pořádání klubovních sbírek tak, aby archiv i studovnu
mohli využít první badatelé.
Beze změny pokračovalo vydávání
Věstníků Klubu. Od
našeho posledního setkání vyšla číslo 2 a 3 ročníku 2021 a první číslo ročníku
letošního. Věstníky jsou tradičně dostupné všem zájemcům také online. V loňském
roce jsme také mohli po roční pauze vyhlásit Cenu Klubu Za starou Prahu za
novou stavbu v historickém prostředí – laureátem za rok 2020 se stala hasičská
stanice v Líbeznicích od Lukáše Ehla, Tomáše Koumar, Jana Lankaše a
Jaroslav Maliny.
Jak patrné, Klub ve své činnosti činnost
nepolevil ani v náročné době posledních let a měsíců. Děkuji všem vám, kteří
Klub Za starou Prahu tvoříte a kdo jeho snahy i v těchto náročných časech
podporujete, přeji našemu spolku vše dobré do dalšího roku jeho činnosti a
pevně doufám, že se zde za rok sejdeme v lepších časech.
V Praze, dne 23. 4. 2022
Mgr. Jakub Bachtík
Jednatel Klubu za starou Prahu